Stacks Image p358_n2

Kunst in Zicht op reis

Stacks Image 263

Deelnemers aan de excursies van Kunst in Zicht ontvangen bij aanvang van de reis altijd een reader met achtergrondinformatie over de te bezichtigen bezienswaardigheden.

Kunst in Zicht op reis

Wie van kunst houdt, reist ook graag. Want zeg nu zelf, als je een cursus hebt gevolgd, of je hebt gelezen over / plaatjes gezien van bijvoorbeeld het Bauhaus in Dessau, dan wil je dat toch ook in het echt zien. Niet verwonderlijk dus dat de circa 175 excursies die Kunst in Zicht in de afgelopen 35 jaar heeft georganiseerd (gemiddeld vijf reisjes per jaar) zeer in trek waren. De laatste tien jaar zijn de reizen van Kunst in Zicht zo geliefd dat ze na het verschijnen van het programma dikwijls al binnen een week zijn volgeboekt. Maar hoe was dat in het verleden, in de beginjaren van de stichting?

In de eerste zes jaar van haar bestaan bood Kunst in Zicht geen excursies aan. Wel stond er vaak aan het eind van een cursusbeschrijving iets in de trant van ‘bij voldoende belangstelling is er in overleg een excursie mogelijk’. Soms stond er ook bij naar welke bestemming. Veelal ging het daarbij om een bezoek aan het Groninger Museum of een wandeling door de stad, langs Art Nouveau-panden of beelden in de openbare ruimte. Later vormden deze stadswandelingen een aparte categorie in ons programma.

Pas in het najaar van 1991 ging Kunst in Zicht voor het eerst samenwerken met een busonderneming, namelijk met Jan Hofstra Reizen in Drachten. Vanaf juni 1995 werd Dalstra Reizen in Surhuisterveen de vaste partner van Kunst in Zicht.

De dagtochten gingen naar grote tentoonstellingen in de Randstad. Later lieten we de zogenaamde ‘blockbusters’ links liggen, omdat ze zo druk bezocht werden en we er niet meer zelf mochten rondleiden. Bovendien beschikken veel deelnemers inmiddels over een kortingskaart voor het openbaar vervoer, waarmee ze er zelf voordeliger naar toe kunnen reizen.

In plaats daarvan zocht Kunst in Zicht bestemmingen op waar je als individuele bezoeker niet zo makkelijk binnenkomt of die niet zo makkelijk met het openbaar vervoer zijn te bereiken. Dat waren bijvoorbeeld collecties van grote bedrijven, zoals de spraakmakende Peter Stuyvesant-collectie van de sigarettenfabriek British American Tobacco in Zevenaar en de collectie van de RABO bank in Utrecht. Nog weer later ontdekten we bijzondere kunstverzamelingen van particulieren, zoals het Kunstpaviljoen in Nieuw Roden van Jannie Tonnis de Graaf en Galerie Waalkens in Finsterwolde. En verder weg, Le Silo van Françoise en Jean-Philippe Billarant in Frankrijk en Jupiter Artland in Schotland, om er slechts twee te noemen. Museum Insel Hombroich in Neuss, de privé-collectie van makelaar en kunstverzamelaar Karl-Heinrich Müller, is zo in trek dat we er al zeven keer zijn geweest, telkens met een volle bus.

Een aparte categorie vormen de excursies die Kunst in Zicht voor de Vrienden (voorheen: donateurs) organiseert. Als dank voor hun financiële steun zoeken we voor hen een bijzondere bestemming uit. Dat kunnen pas geopende musea zijn, collecties die alleen op afspraak zijn te bezoeken of bezienswaardigheden die nog niet zo bekend zijn. Zo waren we vlak na de opening in Museum Belvédère in Oranjewoud en in Museum Oud Amelisweerd en werden we rondgeleid in Kasteel De Haar te Utrecht, in Schloss Clemenswerth in Sögel, de AKZO Nobel Art Foundation in Velp en in de beeldentuin van de Caldic Collectie in Wassenaar.

In het voorjaar van 1995 pakten Christo en zijn vrouw Jeanne-Claude het Rijksdaggebouw in Berlijn in. Samen met de viering van het tienjarig bestaan van Kunst in Zicht vormde dat een mooie aanleiding voor de eerste meerdaagse reis naar het buitenland. Er zouden er nog 44 volgen, naar Duitsland, België, Frankrijk, Zwitserland, Denemarken, Rusland (Sint Petersburg, 2005), Italië (Biënnale Venetië 2011), Engeland (2012, 2013, 2019) en Schotland, 2015).
© Cc 2020 | Privacybeleid