Stacks Image 26

Geld, kunst en passie

'Maken kunstminnende multimiljonairs officiële musea overbodig?' kopte het Belgisch tijdschrift Knack van 23 juni 2015. De auteur constateerde een trend dat kunst in de wereld van multimiljonairs en zelfs biljonairs niet alleen als een prestigeobject fungeert maar ook geliefd is als belegging. Op de veilingen vliegen de nullen achter de komma's je om de oren. De nieuwe rijken uit Azië zijn bezig met inhaalmanoeuvres en kopen voor enorme bedragen moderne kunst.

Toch zijn er verzamelaars die werkelijk van de kunstwerken houden en deze niet uit winstbejag kopen. We kwamen op onze excursies deze gepassioneerde verzamelaars tegen! Om er drie voorbeelden uit te lichten: Verbeke Foundation in Kemzeke (België), Le Silo in Marines van het echtpaar Billarant en Hedge House van Jo en Marlies Eyck in Wijlre.

Geert en Carla Verbeke hadden een transportbedrijf, Jean Billarant werkte bij Aplix (fastening the future) die o.a. klittenbanden produceert. Jo van Eyck was directeur van een verffabriek. Je leest niets over hun vermogen of over geldbedragen die ze betaalden bij het aankoop van kunstwerken. In tegenstelling tot bv. de Prada of Vuitton Foundation.

De huisvesting van hun collecties is heel anders, maar zeker niet minder dan bijvoorbeeld het 100 miljoen euro kostende ontwerp van Frank Gehry voor de Vuitton Foundation. De collectie Verbeke, gehuisvest in de loodsen van hun voormalige transportbedrijf, is omgeven door een park van twaalf hectare. Jo Eyck heeft zijn collectie in Kasteel Wijlre ondergebracht. Het kasteel, de tuinen en het door Wiel Arets ontworpen paviljoen Hedge House, vormen één geheel, een Gesamtkunstwerk. Jean-Philippe en Françoise Billarant hebben een oude graansilo laten verbouwen om daar telkens weer in verschillende samenstellingen hun collectie te laten zien.

Alle drie collecties hebben grote indruk gemaakt op ons. Verbeke Foundation met zijn onorthodoxe opstelling en bijzondere bio-art kunstwerken. In Wijlre is de gedachte van een 'totaalkunstwerk ' op een heel subtiele manier gebracht. In Le Silo heeft het echtpaar een maquette van het gebouw gemaakt, ook van de kunstwerken op schaal, en zo kwamen ze tot hun inrichting van de zalen en een indrukwekkende combinatie van kunstwerken met het terugkeren van vormen en lijnen. Menig tentoonstellingsmaker zou Le Silo voor de inventieve manier van opstellen moeten bekijken!

Alle drie verzamelaars sloten vriendschap met kunstenaars van wie ze werk kochten. Door de jaren heen waren ze loyaal aan hun vrienden maar ook bleven op zoek naar jonge kunstenaars.

De deelnemers aan de excursies hebben het geluk en voorrecht gehad de drie verzamelaars te ontmoeten en door hen rondgeleid te worden. Zeer bevlogen en aanstekelijk vertelden ze over hun liefde voor de kunst en het verzamelen daarvan. En dat ze dit graag met mensen wilden delen. Gelukkig voor ons! Hun bevlogenheid blijft inspirerend.

Kunst in Zicht heeft helaas geen kunstverzameling. Toch willen we graag onze passie voor kunst met u delen.

Juli 2016

© Cc 2020 | Privacybeleid