Stacks Image 6878
Stacks Image 21498
A17212
Skulptur Projekte Münster
zaterdag 23 september 2017

vertrek
Groningen Hoofdstation
7:30 uur
Postillion Hotel Haren
7:45 uur
thuiskomst 21:00 uur

€ 85,00 (€ 80,00 donateurs) (inclusief vervoer touringcar, koffie in de bus, rondleidingen)
opgave
inschrijven op deze website of aanmelden@kunstinzichtgroningen.nl of tel. 050 318 8651
Stacks Image 32513
Lara Favaretto (1973), Momentary Monument - The Stone, 2017, graniet, 420 x 140 x 155 cm, Münster, grasveld tussen de Ludgeriplatz en de Promenade
Stacks Image 32511
Ayse Erkmen (1949), On Water, 2017, Münster, haven

Stacks Image 32529
Justin Matherley (1972), Nietzsche’s Rock, 2017, beton, glasvezel, medische loophulpen, hout, metaal, 350 x 700 x 300 cm, Münster, hoek Von Vinckestrasse / Salzstrasse
Tot en met 30 september 2017 vindt voor de vijfde keer Skulptur Projekte Münster plaats. Deze grote overzichtstentoonstelling wordt eens per tien jaar gehouden en valt dus om de andere keer samen met de vijfjaarlijkse Documenta. Kunstenaars uit de hele wereld worden uitgenodigd in Münster hun kunstwerken te laten ontstaan. Al veertig jaar is de stad een inspiratiebron voor grote namen uit de kunstwereld. Skulptur Projekte Münster is ook een internationaal ijkpunt geworden voor hedendaagse kunst in de openbare ruimte.

In 1973 brak er in Münster een rel uit rondom de plaatsing van een kinetische sculptuur van George Rickey. Kasper König en Klaus Bussmann (directeur van het Westfälisches Landesmuseum) besloten toen een tentoonstelling te maken die het publiek moest laten kennismaken met hedendaagse beeldhouwkunst. Sindsdien heeft de stad de beeldenroute omarmd.

Elk decennium werpt weer zijn eigen vraagstukken op: mechanismen, vormgeving en effecten van digitalisering en globalisering zijn in 2017 de thema's bij Skulptur Projekte. Beeldhouwkunst anno 2017 is allang geen sculptuur op een sokkel meer. Zo´n 30 nieuwe kunstwerken die het midden houden tussen beeldhouwkunst en performatieve kunst (kunst die wat bewerkstelligt) zullen te zien zijn. Barbara Wolff en Katharina Stöver bouwen een begaanbare sculptuur tegenover de Aegidiimarkt die verwijst naar de geschiedenis van Münster. Nicole Eisenmann ontwikkelt een fontein met figuren uit brons en gips die de conservatieve ideeën over kunst in de openbare ruimte doorkruisen. Publiekslieveling is inmiddels het project van Ayse Erkmen: door de beide oevers van de stadshaven van Münster te verbinden met een vlonder die net onder het wateroppervlak ligt, verwijst de kunstenares met haar project naar de stedelijke ontwikkeling.

Performatieve kunst speelt in 2017 een belangrijkere rol dan in de voorgaande edities. De belangstelling voor het lichaam is onder meer het resultaat van het verdwijnen ervan in de digitale ruimte. Kunstenaars zoals Alexandra Pirici, Xavier le Roy samen met Scarlett Yu of de groep Gintersdorfer/Klaßen ontwikkelen ieder verschillende formats, die reiken van de deelname door talrijke burgers uit Münster, via het doorgeven van aanwijzingen aan bepaalde dansers tot de permanente samenwerking met een groot netwerk van onmiskenbare grootheden van de performance kunst.
 
Een ander zwaartepunt in de tentoonstelling ligt op de verhouding tussen sculptuur en tijd. Lara Favaretto werkt in Münster verder aan haar serie Momentary Monuments (sinds 2009), daarbij hoort de vernietiging van de getoonde monolitische stenen sculptuur na afloop van de expositie; Justin Matherly houdt zich als beeldhouwer bezig met een kritische doorgronding van het aforisme van Nietzsche over de eeuwige terugkeer van hetzelfde.
In het LWL Museum für Kunst und Kultur zijn drie ruimtes gereserveerd voor projecten. Gregor Schneider verandert de tentoonstellingsruimte in een woning die alleen toegankelijk is via de nooduitgang; Nora Schultz dimt in de foyer het licht, maakt met drones schutterige opnames en laat op die manier het gebouw op een ongebruikelijke manier zien.