Stacks Image 32445
A18103
De wereld van Pyke Koch
Spreker drs. Carolien ten Bruggencate
Woensdag 21 februari 2018 19:30 - 21:30 uur
€ 12,50 (donateur € 11,00)
Plaats
Remonstrantse Kerk, Coehoornsingel 14, 9711 BS Groningen
Opgave
inschrijven op deze website of aanmelden@kunstinzichtgroningen.nl of tel. 050 318 8651
Stacks Image 19111
Pyke Koch, Pyke (1901-1991), Vrouwenportret (portret van H.M. Koch-de Geer), 1940, olieverf op paneel, 230.5 x 130.2 cm, Utrecht, Centraal Museum © Centraal Museum/Ernst Moritz
Stacks Image 32439
Pyke Koch, Pyke (1901-1991), Zelfportret met zwarte band, 1937, olieverf op tempera op paneel, 34.5 x 32.5 cm, Utrecht, Centraal Museum © Centraal Museum/Ernst Moritz
Stacks Image 32443
Pyke Koch, Pyke (1901-1991), Het wachten, 1941, tempera, potlood, zwart en wit krijt op papier op mulitplex geplakt, 122 x 302 cm, Utrecht, Centraal Museum © Centraal Museum/Ernst Moritz
In het Centraal Museum is een tentoonstelling gewijd aan Pyke Koch (1901-1991), een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het neo- of magisch realisme in Nederland. Met Mercedes de Barcelona (1930), Bertha van Antwerpen (1931) en De schiettent (1931) vestigde Koch zijn naam als kunstenaar die met een perfecte techniek een heel eigen voorstellingswereld wist te creëren, sinister, en bijtend ironisch.

Pyke Koch leek door zijn voorkomen meer een aristocraat dan een artiest. Des te schokkender vond men zijn werk, toen Koch rond 1930 schijnbaar uit het niets de kunstwereld veroverde. Koch begon pas laat met schilderen, na een afgebroken rechtenstudie, en bleek een wonderboy. Deze heer van stand - dat liet hij graag zo - haalde zijn inspiratie uit de Duitse cinema, uit achterbuurtscènes en kermistaferelen. Van verlopen prostituees maakte Koch godinnen uit de goot. Hun verval zichtbaar, maar niet minder trots. Zijn portretten zijn indringend, dubbelzinnig, soms hard. De toeschouwer mag gissen naar Freudiaanse symboliek en de sekse van Kochs helden. Zijn zij vrouwen, mannen of travestieten?

Net als Willink streefde hij technische perfectie na. In Italië bestudeerde hij oude Renaissance kunstenaars zoals Piero della Francesca. Daar ook kreeg hij in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog een fascinatie voor het fascisme. Niettemin heeft het zijn reputatie als groot kunstenaar niet geschaad.
Carolien ten Bruggencate is kunsthistoricus. Zij is gespecialiseerd in de beeldende kunst van de negentiende en twintigste eeuw. Zij is verbonden aan Museum de Fundatie in Zwolle/Wijhe en aan Museum MORE in Gorssel. Het laatste museum bezit ook veel werk van Pyke Koch.