Stacks Image 23187
A18104
De serene blik: vier realisten
Spreker drs. Carolien ten Bruggencate
Woensdag 7 maart 2018 19:30 - 21:30 uur
€ 12,50 (donateur € 11,00)
Plaats
Remonstrantse Kerk, Coehoornsingel 14, 9711 BS Groningen
Opgave
inschrijven op deze website of aanmelden@kunstinzichtgroningen.nl of tel. 050 318 8651
Stacks Image 6689
Floris Verster (1861-1927), Endegeest, 1893, werk op papier, Kröller-Müller Museum
Stacks Image 22851
Dick Ket (1902-1940), Stilleven met piëtà, 1932, Stedelijk Museum Amsterdam
Stacks Image 22857
Jan Mankes (1889-1920), Vrouw voor haar huis, 1914, Rijksmuseum Amsterdam
Stacks Image 23185
Henk Helmantel (1945), Stilleven met kweeperen, 2012, Collectie Museum MORE
Museum More in Gorssel laat van 4 februari tot en met 13 mei het werk van vier realisten zien onder de titel De serene blik. Floris Verster, Jan Mankes, Dick Ket en Henk Helmantel creëren alle vier een roerloze, verstilde wereld. Carolien ten Bruggencate is rondleider in het museum, maar neemt u in Groningen al mee door deze mooie expositie.

Floris Verster (1861- 1927), Jan Mankes (1889-1920), Dick Ket (1902-1940) en Henk Helmantel (1945) worden vaak in één adem genoemd, maar zijn nooit eerder gezamenlijk te zien geweest. De kunstenaars creëren alle vier een eigen atmosferische werkelijkheid. Een wereld van serene roerloosheid en verstilling. Opeenvolgend hebben Verster, Mankes, Ket en Helmantel elkaar beïnvloed. Maar in de kern zijn het eenlingen met een geheel eigen signatuur, niet te vangen in een stroming. Deze vier realisten sturen onze blik – hoe dan ook – naar een bijna mysterieuze wereld waarin zij het gewone, het alledaagse, uittillen boven de werkelijkheid. Met ruim 120 stillevens, landschappen en portretten omspant de tentoonstelling De serene blik meer dan een eeuw realisme van topniveau.

Verster, Mankes, Ket en Helmantel bouwen voort op eeuwenoude tradities, maar op welke manier doen zij dat? Waarin verschillen ze duidelijk van hun voorgangers, en van elkaar? Wat is hun geheim? Hun wortels liggen ontegenzeggelijk in de twintigste eeuw, al kiezen ze voor schijnbaar tijdloze genres, zoals stillevens, landschappen en portretten. Hun techniek en bedoeling zijn anders dan die van hun zeventiende-eeuwse voorgangers.
Carolien ten Bruggencate is kunsthistoricus. Zij is gespecialiseerd in de beeldende kunst van de 19de en 20ste eeuw. Zij is verbonden aan Museum de Fundatie in Zwolle/Wijhe en aan Museum MORE in Gorssel.