Stacks Image 23203
A18110
Giorgio Morandi: op zoek naar de perfecte compositie
Spreker drs. Carolien ten Bruggencate
Donderdag 19 april 2018 19:30 - 21:30 uur
€ 12,50 (donateur € 11,00)
Plaats
Remonstrantse Kerk, Coehoornsingel 14, 9711 BS Groningen
Opgave
inschrijven op deze website of aanmelden@kunstinzichtgroningen.nl of tel. 050 318 8651
Stacks Image 6689
Giorgio Morandi (1890-1964), Natura morta, 1948, olieverf op doek, 35,9 x 50 cm, 1948, Bologna, Museo Morandi

Stacks Image 23199
Giorgio Morandi (1890-1964), Natura morta, 1958, olieverf op doek, 20 x 30 cm, Bologna, Museo Morandi

Stacks Image 23201
Giorgio Morandi (1890-1964), Natura morte, 1958, olieverf op doek, 20 x 30 cm, Bologna, Museo Morandi


De Italiaanse kunstenaar Giorgio Morandi (1890-1964) schilderde zowel landschappen als stillevens, maar maakte vooral furore met zijn melancholische weergaven van dicht bijeen geplaatste flesjes, vaasjes en potten. Museum Belvédère wijdt een tentoonstelling aan zijn bijzondere werk, dat met name door collega-kunstenaars zeer wordt gewaardeerd.

Morandi’s schilderijen getuigen van zijn voortdurende zoektocht naar de perfecte compositie, van zijn streven naar het weglaten van alles wat overbodig is, om zo met enkele trekken en met gedempte kleuren naar de essentie te gaan.

In 1918 ontdekte Morandi het werk van de metafysische schilders Giorgio de Chirico en Carlo Carra. De ‘terugkeer naar de orde’ die kenmerkend was voor veel Europese schilderkunst kort na de Eerste Wereldoorlog, zette Morandi aan om behalve Giotto en de meesters van de renaissance ook Cézanne opnieuw te bestuderen. In de jaren ‘20 stopte Morandi definitief met alle experimenten en volgde hij zijn eigen weg: een niet aflatende verkenning van het stilleven.

Zijn leven lang woonde en werkte Giorgio Morandi in de Italiaanse stad Bologna. Het museum in zijn geboorteplaats toont een reconstructie van zijn atelier. Dit atelier, aan de via Fondazza, lag aan een groot binnenhof. Vanaf 1955 maakte Morandi minstens tien schilderijen van deze binnenplaats, steeds met kleine variaties. Deze variaties op een thema zijn kenmerkend voor Morandi. Ook in zijn stillevens worden de voorwerpen steeds iets anders gerangschikt.
Carolien ten Bruggencate is kunsthistoricus. Zij is gespecialiseerd in de beeldende kunst van de negentiende en twintigste eeuw. Haar doctoraalscriptie was gewijd aan serievorming in de stillevens van Giorgio Morandi.