We sluiten het voorjaarsseizoen 2026 af met een dagexcursie.
We reizen ’s ochtends naar Enschede, waar we in het Rijksmuseum Twenthe een rondleiding krijgen door de tentoonstelling Pekka Halonen: een ode aan Finland. Het is de eerste grote overzichtstentoonstelling buiten Finland van het werk van Pekka Halonen (1865-1933), georganiseerd in samenwerking met het Ateneum Art Museum in Helsinki, het Petit Palais in Parijs en Ordrupgaard in Denemarken. Voor velen van ons is deze kunstenaar waarschijnlijk nog onbekend, maar in zijn eigen land maakte hij naam als een schilder die als geen ander de ongerepte natuur van Finland wist vast te leggen. Hij werd met name bekend om zijn sfeervolle winterlandschappen, wat hem de bijnaam ‘de sneeuwschilder’ opleverde.
Pekka Halonen werd geboren in Lapinlahti in Centraal-Finland. Na zijn kunstopleiding in Helsinki vertrok hij, zoals veel kunstenaars in die tijd, naar Parijs, waar hij een korte periode samenwerkte met de Franse schilder Paul Gauguin. Terug in Finland keerde Halonen de stedelijke moderniteit en snelle industrialisatie de rug toe. Hij bouwde een huis aan het meer van Tuusula, waar een bloeiende kunstenaarskolonie was ontstaan. De omgeving bood een onuitputtelijke bron van inspiratie, en juist daar ontwikkelde Halonen de karakteristieke stijl waarmee hij bekend is geworden.
Na de rondleiding is er uiteraard nog tijd om de vaste collectie van het museum te bezoeken.
We lunchen gezamenlijk in Restaurant De Watermolen Singraven bij Denekamp. De Molen van Singraven is een door water aangedreven molen met 3 onderslagraderen op de Dinkel. De watermolen maakt deel uit van het landgoed Singraven.
Na de lunch vertrekken we richting Meppel voor een bezoek aan Beeldentuin De Havixhorst. De vroegste vermelding van landgoed De Havixhorst dateert van 1371. In 1618 werd De Havixhorst als havezate erkend en bijna 300 jaar lang, van 1658 tot 1956, was de familie De Vos van Steenwijk eigenaar. In de periode daarna had het huis verschillende bestemmingen. In 1982 werd De Havixhorst in zijn geheel aangekocht door de Stichting het Drentse Landschap, die het complex, samen met de familie Wijland, restaureerde en sindsdien als hotel-restaurant exploiteert. De huidige staat toont de situatie zoals die was in 1753. Besloten werd om ook de sterk verwaarloosde tuin nieuw leven in te blazen met een ontwerp in bijpassende Frans-classicistische stijl en een publieksvriendelijke functie te geven. Dit leidde tot het plan voor een beeldentuin, die in 2008 werd geopend.
In de beeldentuin is een overzicht te zien is van hoogtepunten uit de Nederlandse beeldhouwkunst van de laatste 100 jaar. De meeste beelden in deze tuin zijn gemaakt voor een groot publiek. Het verheven mensbeeld uit het begin van de 20ste eeuw werd ingeruild voor figuren die uit het leven gegrepen zijn. Sommige beeldhouwers legden zich toe op het naakt of het portret, andere kozen voor het dier als specialisme. Door de jaren heen kwam er steeds meer ruimte voor een persoonlijke stijl van werken, wat heeft geleid tot een grote diversiteit aan werken.
Voordat we weer richting Groningen en Haren vertrekken, genieten we in het Restaurant De Havixhorst nog van een kopje thee of koffie met iets lekkers.