Stacks Image p8_n2

Lezing

A19106 Lezing
Hockney - Van Gogh: The Joy of Nature
Spreker drs. Carolien ten Bruggencate
Donderdag 21 maart 2019 19:30 - 21:30 uur

€ 15,00
€ 12,50 voor vrienden (mits vooraf aangemeld en betaald)
Plaats
Remonstrantse Kerk, Coehoornsingel 14, 9711 BS Groningen

Opgave
inschrijven op deze website of
aanmelden@kunstinzichtgroningen.nl of tel. 050 318 8651
Stacks Image 33
Vincent van Gogh (1853-1890), De oogst, juni 1888, olieverf op doek, 73.4 cm x 91.8 cm, Amsterdam, Van Gogh Museum (Vincent van Gogh Foundation)
Stacks Image 37
David Hockney (1937), Woldgate Vista, 27 juli 2005, olieverf op doek, 61 x 91,5 cm © David Hockney, Photo Credit: Richard Schmidt
Stacks Image 45
David Hockney (1937), The Arrival of Spring in Woldgate, East Yorkshire, 2011, olieverf op doek, 365,6 x 975,2 cm, Parijs, Centre Pompidou
Stacks Image 49
Vincent van Gogh (1853-1890), Tuin van de inrichting Saint-Paul ('Het vallen van de bladeren'), Saint-Rémy-de-Provence, oktober 1889, olieverf op doek, 73,8 x 60,8 cm, Amsterdam, Van Gogh Museum (Vincent van Gogh Stichting)
De groots opgezette tentoonstelling Hockney – Van Gogh: The Joy of Nature, die van 1 maart tot en met 26 mei 2019 te zien is in het Van Gogh Museum, toont voor het eerst de onmiskenbare invloed van Vincent van Gogh op het werk van David Hockney (1937). In totaal zijn zo’n 120 werken te zien, waaronder hoogtepunten als het imposante The Arrival of Spring in Woldgate, East Yorkshire (2011) uit het Centre Pompidou, Hockneys intieme schetsboeken en zijn iPad-tekeningen.

Beide kunstenaars zijn gefascineerd door de natuur, leggen die in felle kleuren vast en experimenteren met perspectief. Aan het einde van de jaren ‘90 trok Hockney vanuit Los Angeles naar zijn geboortegrond: de Yorkshire Wolds in Groot-Brittannië. Hier begon hij het karakteristieke landschap te schilderen. Deze schilderijen, de zogenaamde Yorkshire-landscapes, tonen intensieve observaties van de veranderende vier seizoenen en de manier waarop licht, ruimte en natuur constant in beweging zijn. Het zijn deze vaak imposante landschappen waarin Hockneys liefde voor de natuur op kleurrijke wijze naar voren komt en een duidelijke overeenkomst met de landschappen van Van Gogh te zien is, zoals De oogst (1888), Veld met irissen bij Arles (1888) en Tuin van de inrichting Saint-Paul (1889).

Hockney zegt over Van Gogh: ‘Zijn schilderijen zijn vol beweging. Volgens mij houden mensen zo van Van Goghs schilderijen omdat je kunt zien hoe ze zijn gemaakt. Alle penseelstreken zijn zichtbaar, je ziet precies hoe ze op het doek zijn aangebracht. Als je één grassprietje tekent, zie je er steeds meer. Dan zie je de andere grassprietjes; je blijft er almaar meer zien. Dat fascineert mij, en dat fascineerde Van Gogh ook. Hij had een glasheldere blik.’
Carolien ten Bruggencate is kunsthistoricus. Zij is gespecialiseerd in de beeldende kunst van de negentiende en twintigste eeuw. Zij is verbonden aan Museum de Fundatie in Zwolle/Wijhe en aan Museum MORE in Gorssel.
© Corydalis cava 2019 | Privacybeleid