Stacks Image 2

Lezing

Hockney's eye
Spreker drs. Carolien ten Bruggencate
Woensdag 23 november 2022 14:00 - 16:00 uur
Plaats
Mennozaal, Oude Boteringestraat 33, 9712 GD Groningen (achter de Doopsgezinde Kerk)
Opgave
De kosten voor het bijwonen van deze lezing zijn € 15,00 (Inclusief koffie of thee).

U geeft zich op voor deelname door op het
Inschrijfformulier de betreffende lezing aan te klikken en te verzenden (een formulier per persoon).
Stacks Image 203
David Hockney (1939), Sources du parc, Vichy, 1970, acrylverf op doek, 214 x 305 cm, particuliere collectie
Al zijn hele carrière lang onderzoekt de Britse kunstenaar David Hockney (1937) hoe oude meesters de ruimtelijke werkelijkheid vertalen naar het platte vlak. Volgens hem deden zij dit niet alleen op basis van directe waarneming (‘eyeballing’ in zijn woorden) of door toepassing van lijnperspectief, maar maakten zij daarnaast al eeuwenlang gebruik van optische hulpmiddelen zoals lenzen en spiegels. Het Teylersmuseum in Haarlem besteedt aan dit thema in zijn oeuvre aandacht in de tentoonstelling Hockney’s Eye - kunst, technologie en verbeelding (van 23 september 2022 tot en met 29 januari 2023).

Hockney beweert dat ‘westerse’ kunst’ - van de Renaissance tot het einde van de negentiende eeuw - werd gedomineerd door een ‘cameracultuur’, zelfs voor de uitvinding van de fotografie zelf. Hij stelt dat kunstenaars regelmatig gebruikmaakten van optische hulpmiddelen en dat kunsthistorici dit aspect grotendeels hebben gemist. Om deze beweringen te ondersteunen ging Hockney zelf experimenteren met pre-fotografische apparaten, zoals de camera obscura, de camera lucida en holle spiegels.

Hockney verwerpt het idee dat wat fotografie en andere optische systemen vastleggen precies overeenkomt met de manier waarop we de wereld zien. Hij weet dat wij als kijkers bewegen en voelen, en dat onze ogen verbonden zijn met onze hersenen en met onze harten. We zien dingen door de filters van het geheugen en het gevoel, en in relatie tot ons eigen lichaam. Hockney weet in zijn werk steeds nieuwe en dynamische manieren te vinden om de visuele wereld weer te geven, bijvoorbeeld door het perspectief om te draaien of door onconventionele hulpmiddelen te gebruiken zoals de camera lucida.

In de lezing kijken we door de ogen van Hockney naar de kunstgeschiedenis. Zijn werk wordt werk vergeleken met dat van oude meesters als Claude Lorrain, Joshua Reynolds en Pieter Saenredam. Ook komen de hulpmiddelen die zij gebruikten aan bod.
Carolien ten Bruggencate is kunsthistoricus. Zij geeft lezingen over kunst uit de 19de, 20ste en 21ste eeuw. Daarnaast werkt zij voor Museum de Fundatie (Zwolle en Heino) en Museum MORE (Gorssel en Ruurlo).
© Cc 2022 | Privacybeleid