Stacks Image 173

Lezing

A20101
Vergezichten - Het grafische werk van Johan Dijkstra
Sprekers dr. Anneke de Vries
Donderdag 5 maart 2020 19:30 - 21:30 uur

€ 15,00
€ 12,50 voor vrienden (mits vooraf aangemeld en betaald)
Plaats
Mennozaal
Doopsgezinde Kerk, Oude Boteringestraat 33, 9712 GD Groningen

Opgave
inschrijven op deze website of
aanmelden@kunstinzichtgroningen.nl of tel. 050 318 8651
Stacks Image 195
Johan Dijkstra (1896-1978), Duivelsrad, circa 1926, kleurets en aquatint met drogenaald, tweede staat, 39,3 x 46 cm, Amsterdam, Rijksmuseum
Stacks Image 199
Johan Dijkstra (1896-1978), Eemskanaal met Jozefkerk, circa 1925, droge naald, 18,1 x 10,2 cm, collectie Wim Koops (foto: John Stoel)
Stacks Image 213
Johan Dijkstra (1896-1978), Liggend naakt (Jantje Bolt), circa 1925-1927, drogenaald, 28,2 x 37,6 cm, Stichting Johan Dijkstra (foto; John Stoel)
Stacks Image 215
Johan Dijkstra (1896-1978), Paarden bij de stad, circa 1925, kleurenhoutsnede, 47,5 x 67,5 cm, Stichting Johan Dijkstra (foto; Wout van Mullem)
De Groningse kunstenaar Johan Dijkstra (1896-1978) liet een omvangrijk grafisch oeuvre na. Het grootste deel van zijn prenten stamt uit de jaren twintig, het boeiendste deel van zijn lange en veelzijdige carrière.

In 1918 was hij een van de oprichters van de Groninger Kunstkring De Ploeg. Gestimuleerd door het vernieuwende artistieke elan van De Ploeg ontwikkelde hij zich tot een van de belangrijkste grafici binnen de kunstkring. Ook buiten Groningen en zelfs internationaal vielen zijn prenten op door hun bijzondere kwaliteit. Met hun tegendraadse expressie en technische avontuurlijkheid overstijgen ze het conventionele zwart en wit van veel van Dijkstra's Nederlandse tijdgenoten. Na de Tweede Wereldoorlog, toen Dijkstra niet langer als graficus actief was, bleven zijn prenten mede het beeld bepalen op exposities van moderne Nederlandse grafiek.

Dijkstra's houtsneden, etsen en litho's zijn gevarieerd van thema en techniek en vallen op door hun vaak gedurfde kleurgebruik. Dijkstra drukte zelden grote oplagen, maar experimenteerde liever van druk tot druk met de effecten van inkt op papier. Bij al deze variatie is een opmerkelijke constante de wisselwerking tussen Dijkstra's prenten enerzijds en anderzijds zijn tekeningen, schilderijen en een enkele keer zelfs een sculptuur.

De plaats van Dijkstra's prenten in zijn loopbaan als kunstenaar; zijn experimentele technieken en serie-matige werkwijze; en de samenhang van zijn grafiek met andere onderdelen van zijn oeuvre komen allemaal aan de orde tijdens deze lezing.

De lezing sluit aan bij de tentoonstelling Johan Dijkstra. Vergezichten in Museum De Buitenplaats in Eelde (tot en met 13 april 2020), die wordt georganiseerd ter gelegenheid van de publicatie van Vergezichten. Het grafische werk van Johan Dijkstra door Anneke de Vries. Deze catalogus biedt voor het eerst een compleet overzicht van Dijkstra's grafiek.
Anneke de Vries is kunsthistorica. Ze promoveerde in 2004 aan de Universiteit Leiden op een onderzoek naar de Florentijnse schilderkunst omstreeks 1400. De afgelopen jaren publiceerde ze veelvuldig over de kunstenaars van de Groninger Kunstkring De Ploeg. Ze werkte onder meer mee aan de oeuvrecatalogus van H.N. Werkman en was eindredacteur van H.N. Werkman 1882-1945. Leven & werk (2014) en van Avant-garde in Groningen. De Ploeg 1918-1928 (2018). Vergezichten. Het grafische werk van Johan Dijkstra schreef ze in opdracht van de Stichting Johan Dijkstra.
© Corydalis cava 2020 | Privacybeleid