Stacks Image 2

Themamiddag

Kunst van vrouwen
Sprekers Saskia Goddijn, Janita Baron, Carolien ten Bruggencate
Zondag 30 oktober 2022 14:00 - 17:00 uur
Plaats
Mennozaal, Oude Boteringestraat 33, 9712 GD Groningen (achter de Doopsgezinde Kerk)
Opgave
De kosten voor het bijwonen van deze themamiddag zijn € 17,50 (Inclusief koffie of thee).

U geeft zich op voor deelname door op het
Inschrijfformulier de betreffende lezing aan te klikken en te verzenden (een formulier per persoon).
Stacks Image 234
Elsa Schiaparelli (1890-1973), Salvador Dalì (1904-1989), Schoenhoed, 1937, zwart vilt, Parijs, Palais Galliera, Musée de la Mode de la Ville de Paris
Stacks Image 239
Tentoonstelling Shocking ! Les Mondes Surréalistes d’Elsa Schiaparelli in het Musée des Arts Décoratifs te Parijs (6 juli tot en met 22 januari 2023)
Stacks Image 243
Georgia O’Keeffe (1887–1986), Jimson Weed/White Flower No. 1, 1932, olieverf op doek, 121,9 x 101,6 cm, Bentonville, Crystal Bridges Museum of American Art
Stacks Image 247
Lou Loeber (1894-1983), Zelfportret, 1921, olieverf op doek, 42,5 x 32,5 cm, Collectie Nederland
Shocking pink? Shocking Schiaparelli!
In deze lezing is er van "stilstaan bij" geen sprake! De hoofdrolspeelster, Elsa Schiaparelli (1890-1973) was immers een heuse wervelwind. We wervelen met haar mee op het kronkelige pad dat lijnrecht naar onafhankelijkheid en succes leidde en zien hoe ze de ene verrassende, humorvolle, heerlijke, absurde, surrealistische creatie na de andere op dat pad strooide. Creaties die misschien het beste omschreven kunnen worden als "art-a-porter": kunst om (eventueel) te dragen. Deze mode-kunst of kunst-mode ontsproot vaak aan Schiaparelli's eigen fantasierijke brein, maar was even zo vaak het resultaat van meerdere geniale breinen bij elkaar gestoken: Elsa Schiaparelli werkte nooit vóór iemand, wel graag mét. Onder andere met Salvador Dali, maar ook met kunstenares Meret Oppenheim - de kunstenares waar de volgende lezing van Saskia Goddijn over gaat. Maar nu moet u eerst déze lezing bijwonen, - alleen al om een nadere verklaring van de titel te krijgen: Shocking pink, shocking Schiaparelli.

Georgia O’Keeffe, moeder van het Amerikaanse modernisme
De Amerikaanse schilder Georgia O’Keeffe was een van de weinige vrouwelijke kunstenaars die al vroeg in haar carrière succes had. Met haar eerste abstracte houtskooltekeningen trok O'Keeffe de aandacht van fotograaf Alfred Stieglitz. Hij toonde reeds in 1916 enkele van haar werken in zijn galerie in New York. Die tentoonstelling zorgde direct voor een sensatie. Later gaf O’Keeffe met close-ups van bloemen, bomen en botten een nieuwe draai aan de Amerikaanse landschapsschilderkunst. Vooral haar bloemstillevens waren een grote hit onder Amerikaanse verzamelaars en gingen in de jaren twintig en dertig al voor astronomische prijzen van enkele duizenden dollars van de hand, zelfs in de depressiejaren. Omdat het binnenste van een iris of een aronskelk nu eenmaal gelijkenissen met een vulva vertoont, werden O’Keeffe’s schilderijen door tijdgenoten vaak op psycho-analytische of freudiaanse wijze geïnterpreteerd. Maar O’Keeffe zelf verwierp die vergelijking.
Stieglitz was een commercieel genie. Hij wist hoe hij een kunstenaar succesvol in de markt kon zetten. Hij leerde Georgia hoe ze zich moest presenteren en hoe het juiste imago haar zou helpen als kunstenaar. Wat hij haar niet hoefde aan te leren, was haar unieke – en voor die tijd zeer vooruitstrevende – gevoel voor stijl. O’Keeffe wilde niet geseksualiseerd worden en koos daarom voor een androgyne stijl van kleden, waarmee zij zich duidelijk onderscheidde van andere vrouwen.

Haar kunst, haar verhaal
In de loop van de negentiende eeuw zijn er steeds meer kunstenaars actief, onder wie een grote groep vrouwen. Voor een groeiend aantal vrouwen is het meer dan een hobby, meer dan een vorm van tijdverdrijf die je binnenskamers houdt. Sterker nog, een aantal heeft haar handtekening kunstgeschiedenis gedrukt.
Deze verhalen zijn onderdeel van het grotere verhaal van vrouwen in de kunstgeschiedenis. Haar verhaal moet vertelt worden! Daarom plaatsen we een aantal vrouwelijke kunstenaars in de grotere context van de kunstgeschiedenis, van de 16de eeuw tot nu. Dit doen we aan de hand van thema’s die steeds opnieuw een rol spelen in haar verhaal. Zoals de Guerrila Girls al zeiden: zonder deze kunst zie je slechts de helft van het verhaal.
Kunsthistorica Janita Baron geeft al ruim 10 jaar lezingen en cursussen met het idee dat kunst een nieuwe blik op de wereld om je heen én jezelf geeft. Zij schotelt dan ook niet de standaardverhalen voor die je bij menig kunstgeschiedeniscursus hoort, maar komt met een eigenzinnige blik die de toehoorder aan het denken zet.

Kunsthistoricus Saskia Goddijn geeft al jaren kunstcursussen en kunstlezingen en organiseert bovendien unieke en inspirerende kunstreizen.

Kunsthistorica
Janita Baron studeerde aan Rijksuniversiteit Groningen. Zij was betrokken bij de tentoonstelling Vrouwenpalet in Museum Dr8888.

Carolien ten Bruggencate
is kunsthistoricus. Zij geeft lezingen over kunst uit de 19de, 20ste en 21ste eeuw. Daarnaast werkt zij voor Museum de Fundatie (Zwolle en Heino) en Museum MORE (Gorssel en Ruurlo).
© Cc 2022 | Privacybeleid