Stacks Image 199

Lezing

A20105
Het Lam Gods van Hubert en Jan van Eyck
Spreker Dr.Bernhard Ridderbos
Donderdag 19 maart 2020 19:30 - 21:30 uur

€ 15,00
€ 12,50 voor vrienden (mits vooraf aangemeld en betaald)
Plaats
Mennozaal
Doopsgezinde Kerk, Oude Boteringestraat 33, 9712 GD Groningen

Opgave
inschrijven op deze website of
aanmelden@kunstinzichtgroningen.nl of tel. 050 318 8651
Stacks Image 221
Jan van Eyck (circa 1390-1441) en Hubert van Eyck (circa 1366-1426), Het Lam Gods, 1432, olieverf op paneel, 340 x 440 cm, Gent, Sint-Baafskathedraal. In gesloten toestand
Stacks Image 225
Jan van Eyck (circa 1390-1441) en Hubert van Eyck (circa 1366-1426), Het Lam Gods, 1432, olieverf op paneel, 340 x 440 cm, Gent, Sint-Baafskathedraal. In geopende toestand
Tot de beroemdste kunstwerken aller tijden behoort ongetwijfeld het altaarstuk van Hubert en Jan van Eyck, dat bekend staat als De Aanbidding van het Lam Gods. Dit gigantische schilderij, met zijn talrijke taferelen en duizelingwekkende detailleringen is een wonder van de door deze schilders verder ontwikkelde olieverftechniek en werd in 1432 voltooid.

Het bevindt zich in de Sint-Baafskathedraal in Gent, maar sinds een aantal jaren is het daar slechts ten dele te zien omdat steeds panelen verwijderd zijn ten behoeve van een ingrijpende restauratie die plaatsvindt in een, voor het publiek zichtbaar, atelier in het Museum voor Schone Kunsten in deze stad. De restauratie van de buitenzijde van het Lam Gods is inmiddels voltooid en de betreffende panelen zijn momenteel, in hun nieuwe glorie, weer te bewonderen in de Sint-Baafskathedraal. Volgend jaar zullen zij echter de kern vormen van een Van Eyck tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten.

In de lezing zullen allerlei aspecten van het Lam Gods worden behandeld, zoals de opdrachtsituatie, de uitgebeelde onderwerpen en de wijze waarop zij artistiek gestalte hebben gekregen. Bovendien zal aangetoond worden dat de vele voorstellingen, ondanks hun verschillende karakter, inhoudelijk gezien een onlosmakelijk geheel vormen, waarin de intenties van de opdrachtgevers duidelijk naar voren komen.
Bernhard Ridderbos was gedurende vele jaren verbonden aan de opleiding Kunstgeschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen en is sinds zijn pensionering actief als zelfstandig kunsthistoricus. Hij promoveerde op een onderwerp uit de vroege Italiaanse kunst (Saint and Symbol: Images of Saint Jerome in early Italian Art, Groningen 1984), maar deed daarna vooral onderzoek naar vijftiende-eeuwse Nederlandse schilderkunst. Tot zijn vele publicaties op dit gebied behoort Schilderkunst in de Bourgondische Nederlanden, Leuven/Zwolle 2014.
© Corydalis cava 2020 | Privacybeleid