Stacks Image p8_n2

Lezing

A19203
Monet - Tuinen van verbeelding
Spreker Drs. Carolien ten Bruggencate
Woensdag 16 oktober 2019 19:30 - 21:30 uur

€ 15,00
€ 12,50 voor vrienden (mits vooraf aangemeld en betaald)
Plaats
Remonstrantse Kerk, Coehoornsingel 14, 9711 BS Groningen

Opgave
inschrijven op deze website of
aanmelden@kunstinzichtgroningen.nl of tel. 050 318 8651
Stacks Image 33
Claude Monet (1840-1926), Waterlelies, 1916-1919, olieverf op doek, 150 x 197 cm, Musée Marmottan
Stacks Image 37
Claude Monet (1840-1926), Waterlelies, 1916-19, olieverf op doek, 200 x 180 cm, Fondation Beyeler
Stacks Image 45
Claude Monet (1840-1926), De Japanse brug, 1918-24, olieverf op doek, 74 x 92 cm, Musée Marmottan
Stacks Image 49
Claude Monet [1840-1926], Blauweregen, 1917-1920, olieverf op doek, 150,5 x 200,5 cm, Gemeentemuseum Den Haag
Tuinen vormden in alle culturen en tijden een rijke inspiratiebron voor kunstenaars. Maar in Europa deed zich in de periode 1860-1920 een bijzonder verschijnsel voor: de moderne tuin ontstond en schilders werden tuiniers. Het schilderen van omgevingen die zijzelf hadden gecreëerd leidde tot een opmerkelijke symbiose van kunstenaars en hun tuinen. Door hun schilderijen werden zij geïnspireerd om de tuin op een nieuwe manier in te richten, wat daarna weer leidde tot vernieuwingen in hun werk op doek. Zo ontstond er dus een wisselwerking, tegen de achtergrond van een snel veranderende, moderne wereld.

Het bekendste voorbeeld van deze ontwikkeling zien we bij de Franse kunstenaar Claude Monet (1840-1926). Monet tuinierde zijn hele leven, vanaf de jaren ’70 in Argenteuil tot aan zijn dood in Giverny in 1926. In Giverny creëerde Monet een prachtige tuin, die een onuitputtelijke inspiratiebron voor zijn schilderkunst vormde. Monet koos zijn bloeiende planten zorgvuldig uit, zodat hij schier eindeloos veel kleurharmonieën en texturen had die hij kon schilderen. Hij schilderde er doeken die tot de bekendste van zijn werken werden. Hijzelf vond echter zijn tuin zijn mooiste kunstwerk.

Opmerkelijk is dat Monet op den duur ging werken in series: kleur en sfeer van eenzelfde onderwerp werden op verschillende tijdstippen vastgelegd. Zo heeft hij de Japanse brug in de watertuin vele malen vastgelegd, evenals de waterlelies in de vijver. Opvallend is ook dat hij op hoge leeftijd op steeds groter formaat gaat werken en ook steeds abstracter.

De lezing sluit aan bij de tentoonstelling Monet - tuinen van verbeelding die in het Gemeentemuseum Den Haag is te zien (12 oktober 2019 tot en met 2 februari 2020).
Carolien ten Bruggencate is kunsthistoricus. Zij is gespecialiseerd in de beeldende kunst van de negentiende en twintigste eeuw. Zij is verbonden aan Museum de Fundatie in Zwolle/Wijhe en aan Museum MORE in Gorssel.
© Corydalis cava 2019 | Privacybeleid