Stacks Image 2

Lezing

Hugo van der Goes
Spreker Dr. Bernhard Ridderbos
Woensdag 26 oktober en 2 november 2022 14:00 - 16:00 uur
Plaats
Mennozaal, Oude Boteringestraat 33, 9712 GD Groningen (achter de Doopsgezinde Kerk)
Opgave
De kosten zijn € 30,00 voor het bijwonen van beide lezingen en € 15,00 voor het bijwonen van een van de twee (Inclusief koffie of thee).

U geeft zich op voor deelname door op het
Inschrijfformulier de betreffende lezing aan te klikken en te verzenden (een formulier per persoon).
Stacks Image 100
Hugo van der Goes (? - 1482/83), Portinari-triptiek, circa 1475, olieverf op paneel, middenpaneel 253 x 304 cm; luiken elk 253 x 141 cm, Florence, Galleria degli Uffizi

Stacks Image 105
Hugo van der Goes (? - 1482/83), Dood van Maria, 1480-1482, olieverf op paneel, 147,8 x 122,5 cm (oorspronkelijk 154,5 x 126,5 cm), Brugge, Groeningemuseum


Van de schilders die gewoonlijk met de naam "Vlaamse Primitieven" worden aangeduid is Hugo van der Goes (? - 1482/83) wel de meest intrigerende. Ofschoon een gevierd meester in Gent, werd hij lekenbroeder in een klooster van de Moderne Devotie, in de omgeving van Brussel, en ontwikkelde hij een artistieke stijl die een heel ander, meer vergeestelijkt karakter heeft dan de stijl van zijn eerdere werken. In het klooster werd hij getroffen door een geestesziekte, die uitvoerig is beschreven door een medebroeder. Uit dit verslag wordt duidelijk dat Van der Goes gekweld werd door zware schuldgevoelens en worstelde met zijn kunstenaarschap.

In de eerste lezing zal worden ingegaan op de eerste helft van Van der Goes' loopbaan, toen hij, in opdracht van de eerzuchtige zakenman Tommaso Portinari, die afkomstig was uit Florence maar werkzaam was in Brugge, het gigantische
Portinari-triptiek schilderde. Vermoedelijk wilde Van der Goes met dit schilderij het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck evenaren. In de tweede lezing staan de Dood van Maria en andere werken die hij in het klooster schilderde centraal en wordt ingegaan op de vraag hoe ze in verband kunnen worden gebracht met de idealen van de Moderne Devotie.

De twee lezingen worden gehouden naar aanleiding van de tentoonstelling
Oog in oog met de dood, die van 28 oktober 2022 tot 5 februari 2023 wordt gehouden in het Sint-Janshospitaal in Brugge. Deze tentoonstelling is georganiseerd rond het schilderij De Dood van Maria van Hugo van der Goes, dat de afgelopen jaren is gerestaureerd.

Bernhard Ridderbos was gedurende vele jaren verbonden aan de opleiding Kunstgeschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen en is sinds zijn pensionering actief als zelfstandig kunsthistoricus. Hij promoveerde op een onderwerp uit de vroege Italiaanse kunst (Saint and Symbol: Images of Saint Jerome in Early Italian Art, Groningen 1984), maar deed daarna vooral onderzoek naar vijftiende-eeuwse Nederlandse schilderkunst. Tot zijn vele publicaties op dit gebied behoort Schilderkunst in de Bourgondische Nederlanden, Leuven/Zwolle 2014.

© Cc 2022 | Privacybeleid