Stacks Image 2

Lezing

Marianne von Werefkin

Spreker drs. Carolien ten Bruggencate
Donderdag 24 oktober 2024 14:00 - 16:00 uur
Plaats
Mennozaal, Oude Boteringestraat 33, 9712 GD Groningen (achter de Doopsgezinde Kerk)
Opgave
De kosten voor het bijwonen van deze lezing zijn € 15,00 (Inclusief koffie of thee).

U geeft zich op voor deelname door op
Inschrijven te klikken.
Stacks Image 81
Marianne von Werefkin (1860-1938), Herbst – Schule, 1907, tempera op papier op karton, 56 x 73 cm, Ascona, Fondazione Marianne Werefkin, Museo Comunale d'Arte Moderna




Stacks Image 94
Marianne von Werefkin (1860-1938), Tragische Stimmung, 1909, tempera op karton, 46,8 x 58,2 cm, Ascona, Fondazione Marianne Werefkin, Museo Comunale d'Arte Moderna



Stacks Image 84
Marianne von Werefkin (1860-1938), Zirkus (Vor der Vorstellung), 1908-1910, tempera op karton, 53 x 88.5 cm, Düren, Leopold-Hoesch-Museum

Voor het eerst is in Nederland het kleurrijke werk van de Russisch-Duitse kunstenaar Marianne von Werefkin in een overzichtstentoonstelling te zien, samen met een aantal werken van haar tijdgenoten (Museum de Fundatie, 5 oktober 2024 t/m 16 maart 2025).

Marianne von Werefkin (1860-1938) kreeg als telg van een welgesteld gezin in Rusland alle kansen om haar artistieke talenten al vroeg te ontwikkelen. Zo kreeg ze onder meer les van de wereldberoemde kunstenaar Ilja Repin. Nadat ze in 1886 samen met haar partner en schilder Alexej von Jawlensky naar München verhuisde, stopte ze zelf bijna tien jaar met schilderen, enerzijds om hem te ondersteunen, anderzijds ook om haar eigen kunst verder te ontwikkelen. Om niet te blijven hangen in het realisme moest ze zichzelf opnieuw uitvinden.

In 1907 was Marianne von Werefkin de eerste van een groep bevriende kunstenaars, onder wie Gabriele Münter, Alexej von Jawlensky, Wassily Kandinsky en Franz Marc, die
expressionistisch begon te schilderen - met intense kleuren en geabstraheerde, platte vormen. Tijdens twee zomers in 1908-1909 in het Duitse Murnau am Staffelsee bracht zij Jawlensky, Kandinsky en Münter dichter bij deze nieuwe manier van schilderen, waarbij het afbeelden van emoties en gevoelens voorop stond. Een richting die later wereldwijde faam kreeg als het expressionisme.
Drs. Carolien ten Bruggencate is kunsthistoricus. Zij geeft lezingen over kunst uit de 19de, 20ste en 21ste eeuw. Daarnaast werkt zij voor Museum de Fundatie (Zwolle en Heino) en Museum MORE (Gorssel en Ruurlo).
© Cc 2024 | Privacybeleid